Nordhavnstunnel

dagslysskærme i aluminiumprofiler

12.500 profiler som halvfabrikata i aluminium

 

Da fynske AluSteel vandt entreprisen på dagslysskærme til Nordhavnsvej-projektet i København, var Alumeco den oplagte sparring- og samarbejdspartner. Løsningen, der gradvist reducerer lysindfaldet i begge ender af tunnelen, er et puslespil af dagslysskærme i aluminiumprofiler, der er bearbejdet og samlet.

 

- Vi har igennem mange år haft et godt samarbejde med Alumeco, så da Nordhavnsprojektet kom ind hos os, var det soleklart, at vi skulle spørge Alumeco om, de ville være med, fortæller Mads Milling, medindehaver i AluSteel.

 

Han fortsætter:

- Det var vigtigt for os med den leveringssikkerhed, kvalitet, effektive logistik og andre faktorer, som vi kender Alumeco for. Vi har samtidig haft et godt samarbejde igennem årene. Måske også fordi vi ikke altid er enige om tingene fra starten. Det giver nemlig ofte en rigtigt god dialog, når vi udvikler løsninger sammen.

 

'Den sad lige i skabet... '

- Da vi selv kom med i projektet, var bygherre ikke nået så langt i processen endnu. Derfor satte vi os ned her i huset med vores dygtige bygningskonstruktører og med Alumeco for sammen at finde frem til de profiler, der skulle bruges. Det endte med at blive en videreudvikling på nogle eksisterende profiler, som vi så gangede noget op i størrelse, fortæller Mads Milling.

 

- Vi lavede en mock up af profilet, som vi havde med til et møde med Københavns Kommune, der er bygherre på projektet. Det viste sig at være lige præcis det, de ville have. Den sad lige i skabet.

 

Sparring, setup og logistik

For Mads Milling har Alumeco hele vejen igennem projektet været en vigtig sparringspartner:

- Alumeco er gode at spare med i udviklingsfasen, fordi det er en virksomhed, hvor man som mig stiller store krav til medarbejderne. Det gør, at det er gode og dygtige folk.

 

- Fra starten skulle vi egentlig have haft profilerne til forarbejdning her hos os, men jeg kunne hurtigt se, det var mere fordelagtigt, at vi fik profilerne i pakker, hvor de allerede var forarbejdet hos Alumeco. Det betød, at vi fik de forarbejdede profiler leveret delvis samlet direkte til byggepladsen i København, og for os har det været en stor fordel, at Alumeco har stået for hele set up´et omkring logistikken.

 

12.500 profiler som halvfabrikata – alle bearbejdet

- Dagslysskærmene, som arkitekten har beregnet, gør, at dagslyset tones og fades ud, hvilket sikre en behagelige overgang fra lys og 'mørke', når du kører ind og ud af tunnelen. Det er en ny og spændende måde at løse denne problemstilling, hvor både funktionalitet og æstetik er tænkt ind, konstaterer Christian Pilgaard, der som projektleder hos Alumeco har været en del af holdet omkring løsningen:

 

- Der var brug for 15 forskellige aluminiumprofiler i form af bygge-og hjørneprofiler, der kunne klikkes sammen i forskellige byggehøjder og kubeformer. Sammen med AluSteel designede vi samtidig en klikfunktion og tilrettelagde en logistik med en delvis samling af profilerne, så de ca. 12.500 profiler kunne samles, som et byggesæt direkte på byggepladsen.

 

Fakta om Nordhavnsprojektet:

Der etableres i disse år en helt ny bydel i Nordhavn. Det kræver nye adgangsveje, som tunnellerne (og dagslysskærmene) indgår i. Københavns Kommune etablerer i den forbindelse Nordhavnsvej, der forbinder Helsingørmotorvejen og Nordhavn.

Når bilister kører ind og ud af tunnellerne, vil de opleve, at dagslyset fader ud – i stedet for den traditionelle, bratte overgang fra lys til mørke.

Det er tusindvis af profiler i aluminium, der klikker sammen, så de udgør 'rør' med forskellige kubeformer og højde.

 

Det er fynske AluSteel, der har vundet entreprisen – med Alumeco som sparringspartner og leverandør.

 

Alumeco har været partner for AluSteel i hele forløbet fra udvikling og til fremstilling af profiler samt logistik med direkte levering på byggepladsen.

 

Der har undervejs i projektet været tæt dialog med både bygherre (Københavns Kommune), Rambøll og andre parter i projektet – bl.a. med eksterne audits, kontrolplaner, kvalitetsdokumentation (bl.a. på overflader og tolerancer) osv.

 

Profilerne er naturanodiserede med 25 my i lagtykkelse, fordi løsningen er placeret så tæt på vandet. Formålet med naturanodiseringen er, den er dekorativ og beskyttende. Alumeco har samtidig forarbejdet og skåret profilerne, så de ankommer som halvfabrikata på pladsen.

 

Fakta i tal:

Der er i alt 20 stk. trekanter, der udgør dagslysskærm Vest

Hver trekant er bygget op af en primær stålramme (RHS 450x150x10 mm.)

I hver trekant er der monteret en sekundær aluminiumsramme med 12 felter, i 6-kant mønster (H: 800 mm. x B: 80 mm.)

I det sekundære aluminium er der monteret forskellige tertiære aluminiumsrammer, i varierende geometriske former

Disse varierer i antal mellem 9-12 stk. i hver trekant, og i H: 800 - 2.800 mm. x B: 40 mm.

Der er i alt 10 forskellige former af det tertiære aluminium, i 6 forskellige højder:

2 stk. trekanter H: 800 mm.

2 stk. trekanter H: 1.200 mm.

2 stk. trekanter H: 1.600 mm.

2 stk. trekanter H: 2.000 mm.

6 stk. trekanter H: 2.400 mm.

6 stk. trekanter H: 2.800 mm.

Hver trekant fylder ca. 49 m² og i alt fylder dagslysskærm Vest ca. 980 m²

Dagslysskærmen er ca. 59 m. lang

Der er samlet brugt ca. 70 tons aluminium til Vest siden

 

Artiklen er udarbejdet i samabejde med AluSteel.Alusteel logo

 

Se vores billeder:

  • 12.500 dagslysskærme profiler i aluminium.
  • Nordhavnstunnel
  • Nordhavnstunnel
  • Nordhavnstunnel
  • Nordhavnstunnel