Metalprisnyheder - December

Metalpriser 2025

Priserne stiger stadig over hele linjen, og kobber har igen ramt en rekordhøj pris. Men kobbermarkedet er drevet mere af frygt end af fakta. På rustfrit er det især CBAM og safeguard-kvoten, der driver prisstigningerne.

Disclaimer

Makroøkonomiske udviklinger

Lige nu sker prisbevægelserne separat på de enkelte metaller/råvarer og ikke ret meget på de store, makroøkonomiske linjer. Derfor fokuserer vi på metallerne her op til jul.

Metalpriser december 2025
Ændringer i priserne siden sidste måned.

Kobber

Kobberprisen har været usædvanlig høj de seneste måneder. I september kom den over 10.000 $/ton, og siden har den været helt oppe på 11.900 $/ton – den højeste pris nogensinde.

Samlet set er prisen steget med mere end 2100 $/ton (21 %) siden september.

Men hvad er det, der driver prisen så højt op? Vi kan godt afsløre, at fakta og følelser på markedet ikke helt matcher hinanden.

Lad os se på fakta først:

Kinas forbrug falder

Vi kigger altid mod Kina, når der er store bevægelser i kobberprisen. Det skyldes, at Kina står for cirka 45 % af verdens produktion af kobber og 60 % af verdens forbrug.

Alene nybyggeri i Kina står for 8-14 % af landets kobberforbrug, og derfor har det stor betydning, at ejendomsmarkedet har været sløvt i hele 2025. Efterspørgslen på kobber er simpelthen faldet.

Nybyggeriet i Kina er faldet drastisk de seneste år.
Nybyggeriet i Kina er faldet drastisk de seneste år.

Lige nu har de kinesiske smelterier så meget ledig kapacitet, at de betaler minerne for at få lov til at bearbejde det rå kobber. For at styrke sin forhandlingsposition har smelterierne reduceret produktionen, og derfor er udbuddet også en smule mindre end tidligere.

Samlet set er Kina en vigtig aktør på markedet, og de står altså for mindre efterspørgsel end sædvanligt.

Mineulykken i Indonesien

Som vi har skrevet om siden september, har der været en ulykke i verdens næststørste kobbermine. Minen står for 3 % af verdensproduktionen. Selvom produktionen er genoptaget, skal vi nok ind i 2027, før minen er tilbage på 750.000 ton om året, som er det normale niveau.

Derfor forventer vi en reduktion i det globale udbud på cirka 300.000 ton næste år.

Globalt udbud og efterspørgsel

Hvis vi ser på de globale kobberlagre, så er de højere nu, end de var i slutningen af både 2024 og 2023.

I rene tal er lagrene cirka 300.000 ton højere end tidligere år – det svarer altså nøjagtigt til den mængde, som minen i Indonesien kommer til at mangle. Der burde derfor være ligevægt på markedet, og kombineret med en faldende efterspørgsel i Kina burde vi se stabile eller måske endda faldende priser. I stedet ser vi rekordhøje priser.

De globale lagre af kobber (grøn) er noget højere, end de har været i mange år.
De globale lagre af kobber (grøn) er noget højere, end de har været i mange år på denne tid af året.

Datacentre, elbiler og vindmøller bliver ofte fremhævet som store kobberslugere, men reelt står disse produkter kun for cirka 2 % af det samlede globale forbrug. Så det er ikke her, vi finder forklaringen på den usædvanlige pris.

Så det er fakta om kobbermarkedet lige nu. Men hvad med følelserne?

Usikkerhed og spekulation på markedet

Når prisen stiger, kan det forklares meget simpelt: Der er flere købere end sælgere på de finansielle markeder. Men hvordan kan det være, når nu efterspørgslen falder og udbuddet er stort?

Som vi ser det, er usikkerhed den største faktor på markedet. Der er intet faktuelt grundlag for, at prisen skal være historisk høj. Og når først usikkerheden begynder at drive prisen opad, kommer spekulanterne frem og forstærker udviklingen.

På det seneste er det især Donald Trumps toldsatser på kobber, der har skabt usikkerhed. Der er en frygt for, at tolden stiger i Q3 eller Q4 2026, og allerede nu er den amerikanske kobberpris (COMEX) højere end den europæiske (London Metal Exchange).

Andre usikkerhedsfaktorer er størrelsen på Kinas produktion og forbrug og status på minen i Indonesien.

Aluminium

På aluminium ser billedet anderledes ud. Normalt ser vi, at priserne på aluminium og kobber følger hinanden på op- og nedture. Men aluminium er slet ikke med på den vilde himmelflugt, som kobber er på.

Aluminium følger ikke længere helt med kobber.
Aluminium følger ikke længere helt med kobber.

Aluminium har dog fulgt med et stykke af vejen og ligger lidt højere, end hvad vi normalt ville forvente. Siden september er prisen steget cirka 10 %, og markedet forventer, at prisen bliver i det leje i et godt stykke tid.

Udbud og efterspørgsel

Hvis vi ser på udbuddet, så har lagrene været faldende det sidste halve år, men de er dog på samme niveau som i slutningen af 2024 og 2023.

I modsætning til kobber er der derfor ikke en overflod af aluminium, og man kan undre sig over, at det er kobber og ikke aluminium, der stikker af. Det understreger, at prisen på kobber ikke er drevet af det faktiske udbud på markedet lige nu.

Vi ser også, at der er flere købere end sælgere på aluminiummarkedet, men det er i langt mindre grad end for kobber. Overordnet set vurderer vi, at aluminiummarkedet er i balance.

De globale aluminiumlagre (grøn) er i den lave ende af normalen.
De globale aluminiumlagre (grøn) er i den lave ende af normalen.

Rustfrit stål

På rustfrit stål ser vi stadig en stor usikkerhed om CBAM og safeguard-systemet. Begge dele får priserne til at stige forholdsvis markant, selvom de faktiske tal og kvoter stadig er ukendte, og selvom Europa i vidt omfang godt kan bære produktionen selv.

Flere europæiske værker har hidtil importeret en del af deres råmateriale fra Indonesien. De mængder forsøger de nu at finde internt i Europa for at undgå CBAM-afgifter.

Samtidig er der større efterspørgsel, end der har været længe, og det skubber også prisen opad – men markedsprisen fra de europæiske værker ligger stadig cirka 120-150 €/ton under det niveau, som markedet efterhånden kan bære. Derfor kommer vi måske til at se, at værkerne hæver priserne allerede fra starten af det nye år.

På den positive side betyder ændringen af safeguard-kvoten, at udbuddet bliver mere stabilt. Tidligere har vi set store udsving i starten af hvert kvartal, når kvoten åbnede, og det har gjort markedet uforudsigeligt.

Plader

På plader har vi kapaciteten i Europa til at dække de mængder, der i dag bliver importeret fra Asien. Men værkerne mærker den stigende efterspørgsel og hæver priserne.

Selvom kapaciteten findes i Europa, er det ikke utænkeligt, at vi kommer at se en midlertidig flaskehals på plader og rør i Europa i løbet af 2026, indtil markedet finder balancen i den nye forsyningssituation. Hvis det sker, vil priserne stige yderligere.

Stangstål

På stangstål rammer ændringerne i Safeguard-kvoten lidt hårdere på standardkvaliteterne 4307 (304), 4404 (316) og 4305 (303), fordi en stor del af hyldevarerne bliver importeret fra Asien. Så her kan leveringstiden og prisen stige i den kommende tid.

Hvis der stadig skal importeres store mængder fra Asien, vil det blive med markant højere told og afgifter end i dag.