Den lette løsning i vandet

Plader på lastbil

Alumeco leverer store mængder aluminium til tysk skibsværft, der bruger det lette materiale til at bygge lynhurtige militære både. Vigtige kodeord i samarbejdet er præcis levering.

 

Det tyske værft er en kæmpe produktion, hvor ventetid som i alle andre produktioner er dyr. Netop derfor lægger værftet stor vægt på præcis levering af aftalte mængder og materialer:

 

- Leveringssikkerhed er vigtig for kunden, og det er op til os at sikre, at hverken vind, vejr eller noget andet hindrer den aftalte levering. Det er en meget stor produktion, der ikke må stå stille. Normalt modtager vi ordrer 14 dage før med præcise krav til, hvordan materialet skal læsses på transporten, fortæller Morten Borup Elkjær, der er Project Manager hos Alumeco.

 

- Ordren bliver losset plade for plade i en helt bestemt rækkefølge, så de med sugekop kan løftes af i en rækkefølge, der er planlagt til at passe i kundens produktion. Der er samtidig referencenummer på hver plade, der mærkes op på forskellig vis. Det er selvfølgelig en tidskrævende pakning, men den er ekstremt vigtig for kunden. Kravene til logistikken betyder samtidig, at der er en del interaktion mellem kunden og vores lager og logistik.

 

Hurtige, lette både med stor motor

Den tyske værftskunde leverer de hurtige både i aluminium til militærmaritime kunder, hvorfor kunden ikke ønsker sit navn frem:

 

- De her skibe, kunden især laver til asiatiske og arabiske lande, er lettere både med en stor motor. Det giver en høj fart på bådene, der blandt andet bruges i jagten på terrorister og pirater, siger Morten Borup Elkjær og fortsætter:

 

- Kunden bruger aluminium hele vejen igennem, så bådene får den lette vægt, der sammen med den store motor giver dem en høj fart.

 

Meget store plader

De plader, værftskunden bestiller, har et stort omfang:

- Kunden får ret store plader fra os på 2x8 og 3x10 meter, hvilket svarer til ladet på lastbil med ca. 40 tons aluminium. Når kunden får pladerne ind, lægger de dem på et kæmpe skæringsbord. Her bliver de skåret op i emner, der i størrelse svarer til en 20-krone. Emnerne bliver herefter flyttet ind i en hal, hvor de samles og til sidst bliver en del af det enkelte bådprojekt, der står i en hal med et stillads om. Fra bunden og op til toppen svarer det til en 7-etagers bygning, runder Morten Borup Elkjær af om et samarbejde, hvor der indtil videre er sidste levering i 2019. Inden da når det at blive til mange tons aluminium, fordi det er den lette løsning til hurtige både i vandet.

 

 

Se vores video:

  • Håndtering af store plader for kunden
  • Plader EN AW-5754 eller EN AW-5083 på lastbil